تغییرات آب و هوایی باعث نابودی گونه‌های جاندار می‌شود

بر اساس آخرین به روز رسانی فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، یک چهارم ماهیان آب شیرین در معرض تهدید قرار دارند.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت می‌دانست که بیش از ۳۰۰۰ گونه از ۱۵۰۰۰ گونه جانداران ارزیابی شده در خطر انقراض هستند.

گریتل آگیلار، مدیر کل اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت اظهار داشت که این به روزرسانی ارتباط نزدیک بین تغییرات آب و هوا و بحران‌های تنوع زیستی را برجسته می‌کند و گفت: «کاهش گونه‌ها نمونه‌ای از قدرت ما برای جلوگیری از گرم شدن با انجام اقدامات فوری و قاطعانه برای حفظ گرمایش زیر ۱،۵ درجه سانتیگراد است.»

آگیلار افزود که حفاظت از گونه‌ها و احیای اکوسیستم‌ها همچنین به مبارزه با ‌افزایش و تراکم گازهای گلخانه‌ای در جو کمک می‌کند.

داده‌های اضافه شده به لیست قرمز شامل اولین ارزیابی جامع از وضعیت حفاظتی ماهیان آب شیرین است.

۲۵ درصد از گونه‌های ارزیابی‌شده تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند که باعث کاهش سطح آب شیرین، بالا آمدن سطح آب دریاها و تغییرات فصلی می‌شود. علاوه بر این، عواملی مانند آلودگی، صید بی‌رویه و عوامل مهاجمی نیز ماهی‌های آب شیرین را تهدید می‌کند.

برای مثال، این به روزرسانی نشان داد که ماهی دندان بزرگ دریاچه تورکانا در کنیا به دلیل صید بی‌رویه، از دست دادن زیستگاه ناشی از تغییرات آب و هوایی و سدهایی که جریان آب شیرین را کاهش می‌دهند، جایگاه آن را در فهرست قرمز تغییر داده است.

از سوی دیگر، بیان شد که تعداد ماهی قزل‌آلای اقیانوس اطلس در سراسر جهان بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ به میزان ۲۳ درصد کاهش یافته است و این گونه در حال حاضر تنها به رودخانه‌های خاصی محدود شده است. این به دلیل تهدیداتی است که در طول مهاجرت‌های طولانی بین آب شیرین و زیستگاه‌های دریایی با آن مواجه است.

رازان المبارک، رئیس اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت تاکید کرد که این به روزرسانی همچنین قدرت تلاش‌های هماهنگ حفاظتی را نشان می‌دهد و گذار اوریکس شاخدار، نوعی بز کوهی از وضعیت "در خطر انقراض" به وضعیت مطلوب‌تر را بعنوان یک نمونه مطرح کرد. با این حال، وی خاطرنشان کرد که تغییرات آب و هوایی در کشور ساحل عاج همچنان تهدیدی برای این گونه است.